tisdag 19 februari 2008

Är alla bankrånare?

Igår förmiddag visade Christine på jobbet en länk till en av mina absolut bästa vänners föräldrars hus som lagts ut på nätet för försäljning. Kul för dom att dom fått tag i en lägenhet i Hägersten tror jag det var, samt att dom har ett hus i Thailand, Grattis! Eftersom jag nästan är uppvuxen i huset så blev jag ju självklart intresserad av vad det skulle kosta att köpa huset, eller radhuset som det egentligen är. Huset går ut för 2.900.000. Två miljoner niohundra tusen kronor. Inte så väldigt lite pengar. Radhuset har en boyta på 129 kvm (Helt ok) och är i jättefint skick. Dom har verkligen gjort iordning huset. Priset Två miljoner niohundra tusen kronor. Jag är verkligen glad att dom får mycket pengar för huset, inget snack om saken. Nu kommer det roliga med det hela. Ta 2.900.000 och stoppa in dom i en kalkyl. Du betalar 290.000 kr i kontantinsats (10%). 2.465.000 i bottenlån och 145.000 kr i topplån med ränta 5,16% resp 6,16% (går säkert att pruta lite). Summa lån 2.610.000 kr. Detta låter inte så konstigt. Nu kommer det som gör mig lite fundersam. Räntekostnaderna skulle bli 11.343 kr och du amorterar 5940 kr. Driften är uträknad till 2.616 kr i månaden. Dessutom tillkommer en fastighetsavgift på 500 kr. Hänger alla med? Jag ställer upp det!

Ränteutgifter 11.343 kr
Amortering 5.940 kr
Drift / mån 2616 kr
Fastighetsavgift 500 kr
----------------------------
Totalt 20.399 kr / månad
Skattereduktion -3.132 kr

Kostnad inkl amortering 17.267 kr
Kostnad exkl amortering 11.327 kr

Denna kalkyl övergår mitt förstånd. Jag tjänar relativt bra pengar, samma gäller min blivande fru Ylva. I denna uträkning ska det med att man kanske har 1 eller 2 bilar. Man kanske ska äta någonting på kvällarna? Åker man någonsin bort? Låt oss också ta in i kalkylen att det blir budgivning på huset, vilket jag självklart hoppas för deras skull. Vart hamnar vi då? 3.400.000? Man vet aldrig.

Den stora frågan jag ställer mig är, HUR HAR FOLK RÅD? Får alla pengar av sina föräldrar när dom flyttar hemifrån? Har alla föräldrar stoppat undan 500.000 till sina barn så dom kan köpa sig en fet villa ute på Tyresö brevik? Jag fattar ingenting. Jag fattar att man kan gå i vinst på sin försäljning av bostaden men någon måste ju gå back också, eller? Tjänar alla som köper hus 50.000 kr / månad? Är ALLA höginkomsttagare?

Jag måste nog börja spara pengar, inte för min skull, utan för mina barns skull så dom kan köpa sig en bostad i framtiden.

Lycka till!!

Inga kommentarer: