onsdag 20 februari 2008

Hur gör man egentligen?

Hur gör man egentligen när man söker jobb?? Man läser mycket om hur man ska bete sig och vad man ska säga osv. vid en eventuell intervju, men stämmer det verkligen? Ska jag vara så otroligt PÅ som alla säger? Personligen tycker jag inte det... Självklart så ska man ju berätta hur bra man är i alla lägen osv. men hur mycket PÅ är lagom?

Jag har genom åren läst ett oräknerligt antal arbetsansökningar. Man kan aldrig egentligen säga att dom som varit bra varit på ett visst sätt och vise versa. Jag hade en kille en gång som hade tagit hjälp av CV gudarna för att skriva sin CV. Jag tror att det är den bästa CV jag någonsin läst. Han var 19 år gammal och ville flytta hemifrån. När vi satte oss ner och snackade så märkte jag ganska snabbt att han inte passade för tjänsten men vilken jäkla CV. Han blev självklart glad när jag berättade detta för honom och sa att han skulle skicka den till alla företag i hela Sverige, någon kommer att ha behov av honom. Han fick i förra månaden sin första heltidslön och mailade mig och berättade. Kanonkul och grattis. Hans styrka var hans CV. Jag har även träffat personer som inte haft så bra dokumenterat vad dom gjort tidigare osv. men vilka intervjuer. Hur blir man bra på att söka jobb då? Jag har en tjej som heter Ylva som är typ världsmästare på att göra CVs så henne kan man alltid hyra. Annars är det nog bara att fråga varandra, läs den 15 gånger och fråga sig själv om man skulle bjuda in sig själv till intervju. Själv så har jag fått nästan alla jobb via kontakter. Jag tror att det är det bästa sättet!!! Kontakter.

Lycka till

Fan, jag tror jag är skyldig ett par personer ett par bira för all hjälp man fått! Några som bör omnämnas är i alla fall Stefan Ljungdahl (Mannen som kan sälja vad som helst till vem som helst!) och Micke Lindberg (Lampucko som lirar för mycket poker på fyllan!) Tack för hjälpen.

Inga kommentarer: