onsdag 5 mars 2008

Vad är det egentligen som händer?

Jag vill börja med att skriva att det var FYRA MINUS i morse! Det känns helt sjukt när vi har legat runt 3-4 plusgrader hela vintern, våren var är du?

Jag satte mig imorse och läste lite på Aftonbladet. Detta har blivit en morgonrutin. Jättekul att läsa om Foppa och hans comeback, om Champions League och att Japanerna får betalt för att dricka sprit tillsammans med sina kollegor. Sen började jag läsa allt det som inte känns lika roligt.

Jag läste lite om Riccardo Campogiani fallet. Självklart är ingen skyldig förrens någon är dömd, men någon sparkade, slog och hoppade på honom tills han inte levde längre. Killen var 16 år gammal. 16 år!! När jag var 16 år lirade jag rollspel och räknade hur många brudar jag hånglat med. Jag läser i dagens tidning om den 19 åriga kille som mördade en 15 årig tjej i Mora. Nu ska han psykundersökas!? Jag är inte någon psykolog, jag hade en riktigt svag 2a i Psykologi i skolan (Tack Karin!), men jag kan väl för fan räkna ut att grabben är psykiskt störd, eller har jag fel? Killen är 19 år gammal. Jag vet att jag drar paralleller till min egen uppväxt hela tiden men va fan är det som händer. När jag var 19 år, gick ut sista året på gymnasiet och oroade sig mest för vad morsan skulle säga när man kom hem med slutbetyget. Vad skulle jag göra fram tills lumpen? Hur ska vi få tag i ett par bärsa till i helgen? Sådana saker ska man behöva oroa sig för när man är 19 år, inte om man ska bli inlåst i fängelse för resten av sitt liv. Den stora frågan jag ställer mig är, hur kommer det gå för mina barn? Kommer dom bli mobbade? Kommer dom att mobba? Är det anledningen till att man blir förälder, att man ska behöva få magsår varje gång ens barn kliver ut genom ytterdörren? Ska man behöva vara orolig för att dom ska bli ihjälslagna när dom går på fest? Frågorna är många men svaren är så få! Vad ska jag göra?

Dagens + Går till mina barn och blivande fru, jag älskar er!

Dagens - Kung Bore, kunde du inte sovit vidare?

Dagens önskan: Som alla andra, WORLD PEACE!

Inga kommentarer: